17 Konkurenciaverő Tipp Webáruházaknak 2024-re

Kezdő kép
  • Bartos Dávid 2020. November 19.

Az internetes kereskedelem nem könnyű. Sok nehézséggel kell megbírkózni, mint a logisztika, informatika, jog, marketing, pénzügy és akkor még ott vannak a versenytársak is, amik gombamód szaporodnak.

A helyzet talán picit egyszerűbb, ha egyedül vagyunk a piacon, vagy egyedi termékünk, szolgáltatásunk van. Ha a termékünk jó minőségű, jó áron kínáljuk, az emberek keresik azt a terméket, akkor nagy eséllyel tőlünk fognak vásárolni. De mi van abban az esetben, ha termékekkel, a minőségükkel, kínálattal, árakkal nem tudunk, vagy nem akarunk versenyezni? Ilyenkor másban kell jobbnak lennünk a versenytársaknál, ebben a cikkben adok néhány ötletet, hogy miben és hogyan.

Vajon mi az oka annak, hogy oly sok pékség közül, amik szinte ugyan olyan termékeket árulnak egy forgalmas utcában, valamelyik kimondottan jól megy, a többi pedig csak vegetál? Ugyanezt a példát hozhatnám számtalan üzlet esetében és biztos most neked is beugrott egy hasonló példa a saját tapasztalataidból? Ők nyilván jobban csinálnak valamit, a többiekhez képest. Az is lehet, hogy a termékeik jobbak, de megfigyelésem szerint ez a ritkábbik eset. Itt sokszor olyan láthatatlan dolgok húzódnak meg, mint a bolt tisztasága, az eladók kedvessége, felkészültsége, ami miatt akár még drágábban is hajlandóak a vevők megvenni egy-egy terméket.  

Az webshopok dolga picit nehezebb. Ott nincs személyes találkozás a vevőkkel, ami szerintem nagy hátrány, ugyanis élőben könnyebb dolgokat eladni. Nekik ezeket a hátrányokat leküzdve kell megtalálniuk, hogy hogyan legyenek személyesek, kedvesek, “tiszták” az oldallátogatók szemében és így tegyenek szert versenyelőnyre a konkurenciával szemben. Ezekre hoztam most pár tippet, amiből szemezgetve talán neked is sikered lesz majd a következő évben! Hajrá!

1. NÉZD MEG A KONKURENCIÁT!

Az első és legfontosabb tippem, hogy nézd meg mit csinál a konkurenciád. Mit csinál jól és mit kevésbé. Rendelj tőlük és nézd meg hogyan működik a rendelési folyamat. Derítsd ki a gyenge pontjaikat és majd később ezekre építve, priorizálva tudsz te szép lassan jobb lenni náluk.

2. KÉRDEZD MEG A VÁSÁRLÓIDAT! BESZÉLGESS VELÜK

Írhatok én itt bármilyen tippeket neked több ezer karakterben. A legjobb tanácsok mindig a vásárlóidtól jönnek. Arra kell fókuszálni, ami nekik kell, ami nekik fontos, ami őket érdekli. Beszélgess hát velük! Kérdezd meg a véleményüket! Kérdezd meg miért döntöttek úgy, hogy tőled vásárolnak!? Mi volt, ami majdnem eltántorította őket? Mivel lehetnél jobb, mivel adhatnál nekik többet? Mit hiányolnak?  Ha szeretnéd tudni, hogy kell jó kérdéseket feltenni a megfelelő embereknek és hogyan tudsz piackutatást csinálni pár ezer forintból, akkor ajánlom az alábbi cikkeinket:

Legjobb vásárló

Piackutatás pár ezer forintból

Vásárlóvá válás folyamata

3. GYORSÍTS A RENDELÉSID FELDOLGOZÁSÁN!

Nagyon szeretem a Wolt applikációban azt, hogy tudatják velem, miután leadtam a rendelésem, hogy egy emberi lény azt elolvasta és értelmezte. Nem csak egy gépi adat a rendelésem többé, hanem tudom, hogy valódi emberek elkezdtek foglalkozni vele. Készül a pizza, stb. Nincs annál frusztrálóbb érzés, miközben éhesen ülsz a géped előtt, leadsz egy ételrendelést és azon aggódsz, hogy vajon észrevették-e, vagy még percekig azért nem kezdik el készíteni, mert senki nem nézett rá a rendelésekre. Megnyugtató, ha van egy ilyen funkcó a rendelési folyamatokban. Tájékoztasd a vásárlóidat, hogy megkérkezett a rendelésük, foglalkozol velük és hogy mikorra várhatják a kézbesítést!

4. AJÁNLJ EXPRESS KISZÁLLÍTÁST!

Én az a fajta vásárló vagyok, aki ha kitalálja, hogy valamit megvesz, azt azonnal akarja. Soha nem rendeltem még az AliExpressről és képes vagyok megvenni valamit drágábban egy offline boltba (amiért még kocsiba is ülök sokszor), csak azért, hogy aznap már használhassam. És mondok valamit, sokan vannak így! Ha teheted, ajánlj expressz kiszállítást a vásárlóidnak, akár felárért is, hogy azok akik hamarabb hozzá szeretnének jutni a termékhez, megtehessék. A szállítási idő kulcskérdés lesz 2021-ben.

5. AJÁNLJ TÖBBFÉLE KÉZBESÍTÉSI LEHETŐSÉGET!

Lehetőleg minél több opciót ajánlj fel a vásárlónak a terméked kézbesítésére. Vannak a hagyományos futárszolgálatok, átvételi pontok, személyes átvétel üzletben, stb… Mindenki más, mások a rutinjaik, időbeosztásuk. Van aki nem szeret munkahelyre rendelni, van akinek nem esik útba egy pikk-pakk pont. Legyen lehetőség mindenre. Ne ezen múljon a vásárlás!

6. ADJ TÖBBET A VÁSÁRLÓIDNAK, MINT AMIT VÁRNAK!

Nem olyan régen egy táplálékkiegészítőket forgalmazó webshopból vitaminokat rendeltem. Nagyon meglepődtem, mikor megérkezett a csomag és kibontottam. A rendelt vitaminokon túl, egy igényes üdvözlőkártya fogadott, egy hűtőmágnes, egy rövid tájékoztató a termékről és egy extra adag kis kiszerelésű kiegészítő vitamin csomag, hogy ki tudjam azt is próbálni.  Nyilván úgy volt kitalálva, hogy beleférjen a profitba ez a kis többlet költség. Az is lehet, hogy így nem is kerestek túl sokat az első rendelésemen, de gondolhatod, hogy azóta tőlük rendelek vitaminokat. Így a többi rendelésen már busás hasznuk van, nem beszélve arról, hogy az összes barátomnak megemlítettem és már ők is rendeltek innen. Nagyon jó érzés vásárlóként, hogy többet ad egy értékesítő, mint amit vársz és így könnyen szerezhetsz elkötelezett vásárlókat.

7. MONDD EL MIÉRT CSINÁLOD, MESÉLD EL A SZTORIDAT!

Sok weboldal látogatónak bizonyos esetekben segít a döntésben az, ha valamilyen személyes stortit tud kapcsolni a bolt mögé. Ha a te webshopod nem csak arról szól, hogy pénzt szeretnél keresni, hanem van valamilyen különleges történeted, amiért létrehoztad és ami hajt nap mint nap, hogy csináld, akkor azt érdemes elmesélni az oldallátogatóidnak. Még jobb, ha ezt videós formában teszed.

8. ADJ EXTRA GARANCIÁKAT!

Kulcskérdés 2021-ben a garancia. Sajnos egyre több a silány minőségű árú a piacokon. Még a jó minőségű, drága, régi márkák is egyre gyengébb minőségű termékeket állítanak elő sokszor. Sajnos ez a világ rendje, ez tartja életben a gazdaságot.  Azonban, ha te tudod, hogy a te termékeid kiváló minőségűek és megengedheted a többlet garanciát, akkor élj vele! Akár még feláért is kínálhatsz plusz 1-2 év extra garanciát. Hidd el, sok vásárló, aki biztonságra törekszik, értékelni fogják és talán még kereshetsz is vele.

9. JAVÍTS AZ ÜGYFÉLSZOLGÁLATODON!

Az online vásárlás nagy hátránya az offline-al szemben, hogy nincs igazán személyes kontaktus. Viszont sok vásárló szeret személyesen elintézni problémákat, vagy a kérdéseikre választ kapni egy-egy termékkel kapcsolatban. Problémák és kérdések pedig mindig lesznek, azért vagyunk, hogy ezeket megoldjuk. Ha megteheted próbálj meg telefonos, vagy élő chat jellegű ügyfélszolgálatot kiépíteni, ami gyorsan és személyes válaszol a vásárlóknak. Sok munka és fárasztó, de hosszútávon meghálálja magát.

10. AJÁNLJ TÖBBFÉLE FIZETÉSI LEHETŐSÉGET!

Sokan nem szeretnek előre utalni, vagy kártyával fizetni online. Ne veszíts el csak azért vásárlókat, mert mereven ragaszkodsz az elveidhez. A fizetési opciók kapcsán próbáld meg kihasználi a lehető legtöbb lehetőséget, ami a piacon elérhető. Lehessen a futárnál fizetni, akár kártyával is (tudom, ez nem rajtad múlik, de válassz olyan céget, ahol ez alapnak számít), lehessen átutalni, Paypal-al, vagy Simplepay-el is fizetni.

11. CSINÁLJ HŰSÉGPROGRAMOT!

Az egyik legfrusztrálóbb dolog számomra internet előfizetőként, hogy az új ügyfeleknek valahogy mindig jobb kedvezmények és gyorsabb internet lehetőségek vannak, mint nekem, aki már évek óta ügyfél vagyok. Szerencsére erre kezdenek rájönni a szolgáltatók is és egyre többen dolgoznak ki különféle hűségprogramokat a már meglévő felhasználóiknak. Nem véletlenül. Új ügyfeleket szerezni a legtöbb esetben sokkal költségesebb, mint a már meglévőket megtartani. Különösen fájó ez a költség egy erősen kompetitív piacon. Így azt javaslom neked is, hogy foglalkozz a már meglévő vásárlóiddal. Ajánlj nekik kuponokat, extra kedvezményeket, információkat. Akár bevonhatod őket a terméktesztelésekbe is, vagy biztosíthatod számukra, hogy az új termékeket csak ők rendelhetik elő. Végül pedig a klasszikus példa a pontgyűjtő kártyák.

12. ADJ TÖBB INFORMÁCIÓT A TERMÉKEDRŐL!

Minél több információt találnak a látogatók az oldaladon a termékeidről, annál kevesebb lesz az esély, hogy máshová menjenek a keresett válaszok miatt. Ugye belátod, hogy ha egy erős versenyben vagy a konkurenciáiddal, akkor nem engedheted meg magadnak azt a luxust, hogy csak azért engedj el potenciális vásárlókat az oldaladról, akiket sok energia és drága hirdetések árán csábítottál oda, mert ők nem találják meg a számukra fontos infiomációkat. Így aztán lehet, hogy a versenytársadnáll kötnek ki. Mondj el mindent a termékekről, az előnyeiről, hátrányairól, paramétereikről, kinek ajánlod, mikor szállítod, mik a költségek, karbantartás, garancia, minden ami a vásárlókat érdekli!

13. CSINÁLJ TERMÉKVIDEÓKAT!

Több éve hallgatjuk, hogy a videó a jövő. Ha nem is drasztikus a változás, az tény, hogy egyre többen készítenek és egyre többen néznek is videókat, szinte bármivel kapcsolatban. Viszont videót készíteni nehéz! Legalábbis abban a formában, hogy most gondolsz rá! Nem kell elsőre vloggernek lenned. Elég, ha egy telefonnal felvett videóban bemutatod a termékeidet. Hogy kell használni, mire jó, stb… Mégcsak arra sincs szükség, hogy az arcod látszódjon. Nem te vagy a lényeg, hanem a termék! Amire viszont figyelj, hogy ha van hang a videóban, az is kifogástalan legyen. Egy jó minőségű mikrofon pár tízezer forint. Ezen ne spórolj!

14. LEGYEN EGYSZERŰ ÉS ÁTLÁTHATÓ A VÁSÁRLÁSI FOLYAMATOD!

Mindenki utálja a bonyolult dolgokat. Te is! Amennyire lehet, egyszerűsítsd le a vásárlás folyamatát. Ne kérj be felesleges adatot! Ne forszírozd a regisztrációt. Legyen minden egyértelmű és tiszta. Én hagytam már ott webshopot azért, mert túl bonyolult volt. Ne adj okot a vásárlóidnak, hogy ők is így tegyenek! Egyszerűsítsd és gyorsítsd fel az életüket, meg fogják hálálni. Regisztrációnál használhatsz már Google vagy Facebook bejelentkezést. Nem tudok ennél egyszerűbbet jelenleg. Ha nem vagy biztos a dolgodban, kérj meg egy idősebb embert, például a szüleidet, hogy rendeljenek ők valamit a webáruházadból. Figyeld mit csinálnak. Ahol elakadnak, vagy lassan megy a folyamat, azon a részen kell dolgoznod.

15. JÓTÉKONYKODJ!

Imádom azokat a vállalkozásokat, aki amellett, hogy pénzt is keresnek, valamennyit vissza is adnak a társadalomnak. Még jobban szeretem, ha ezt kultúrált formában kommunikálják is. Sokszor előfordult már, hogy azért döntöttem egy-egy cég mellett, mert tudtam, hogy ők segítenek a világot jobb hellyé tenni. Lehet, hogy konkurenciájuk is tett valami hasznosat, de erről nem tudtam. Ha te is csinálsz hasonlót, akkor tudatsd a vásárlóiddal! Ez sok embernek sokat jelent!

16. CSINÁLJ CSOMAGAJÁNLATOKAT!

Az árakció nem mindig a legjobb marketing eszköz. Írtam erről egy cikket, itt tudod elolvasni:

Megéri árakciózni? Kiszámoltam. Nem!

Helyette sokszor jobban járhatsz, ha csomagajánlatokban gondolkozol. Nem leszel összehasonlítható a konkurenciáddal és még pénzügyileg is jobban jöhetsz ki a dologból.

17. ÉPÍTS KÖZÖSSÉGET!

Bizonyos termékeknél nagyon jól tud működni, ha a vásárlóidból közösséget építesz és kihasználod ennek előnyeit. Lehet ez egy egyszerű Facebook csoport, esetleg egy VIP klub az oldaladon belül, vagy akár konferencia is. Sok terhet le tud venni az ügyfélszolgálat válláról is, hiszen egymásnak fognak segíteni, egy idő után pedig már az értékesítés nagy részét is ők fogják végezni.

+1 HAGYD ABBA A TRÜKKÖZÉST!

Amit itt írok, nem feltétlen tesznek rosszat az eladásaidnak, nem véletlenül használják őket, inkább csak az én szubjektív véleményem. Meg vagyok róla győződve, hogy sokkal jobbat teszel a webáruházadnak hosszútávon, ha nem folyamodsz trükkökhöz. Mire gondolok? Sok helyen látom, hogy csak fizetés előtti lépésnél adják hozzá az összeghez az ÁFÁ-t, vagy a szállítási, esetleg egyéb költségeket a végösszeghez, így a vásárló abban a hiszemben van, hogy olcsó a termék, a végén pedig már nem figyel és megveszi. Szerinted visszamegy majd újra vásárolni, vagy ajánl majd másnak, miután észreveszi? Másik jó példa erre, a lap alján felugró kis szám, hogy éppen 156-an nézik ezt a terméket, vagy már csak 3 elérhető, stb. Nem tudom, hogy ezt egyáltalán elhiszi-e még valaki, de nem vet jó benyomást az üzletedre szerintem. A konklúzió: Légy transzparens és informatív, hosszútávon ez fog működni!

Remélem tudtam adni pár jó tippet, ha esetleg neked is van jó ötleted, ne habozz megosztani velem! Sok sikert 2024-re! :)

Ha pedig úgy érzed, hogy segítségre van szükséged, akkor bátran keress fel bennünket!