Megéri árakciózni? - Kiszámoltam. Nem!

Kezdő kép
  • Bartos Dávid 2020. September 09.

Valamikor 2006 táján, amikor elkezdtem érdeklődni a marketing iránt, akkor a Wolf Gábort kezdtem követni. Tőle hallottam először, hogy ne árakciózz, vagy ha igen, akkor azt jó indokkal tedd. Ezt azóta már sokszor olvastam mindenhol, például a Kreatív Kontrollosoknál is.

 

Mindenki máshogy magyarázza az okot, de bennem volt mindig egy disszonancia, mert a közgázon meg mást tanítottak és ezt az ellentmondást sosem tudtam feloldani magamban.

Az árakció alapgondolata

A közgazdaságtani megközelítés az, hogy a kereslet és az ár fordítottan arányos egymással, tehát minél olcsóbb valami, annál nagyobb a kereslete. Nyilván ez így egy nagyon egyszerű modell, számos dolgot nem vesz figyelembe, mint például az emberi pszichológia és viselkedés, de azért a koncepció mégiscsak logikusnak tűnik.

 

Árakcióval egy cég azt akarja elérni, hogy felélénkítse a termék iránti keresletet és vásárlókat csábítson el a konkurenciától. Akár némi veszteség árán is. Hiszen majd, ha többet vásárolnak tőle, akkor az így lemondott profit hosszútávon visszavándorol a vállalkozás zsebébe a konkurencia pedig vásárlókat és így profitot veszít.

Az árakció elleni érvek

Sokan, köztük a Kreatív Kontrollos csapat és Wolf Gábor is azzal érvel, hogy az így kialakult árverseny nem tesz jót a piacnak, nehéz helyzetbe hozza a vállalkozást marketing szempontból, stb… Az érveiket elolvashatjátok a blogjaikon.

 

Ezekkel nem is tudok és nem is kívánok vitatkozni, de racionális gondolkodóként mindig szerettem volna valami kézzelfoghatóbb indoklást a problémára. Hát végiggondoltam mi is történik ilyenkor…

Tejes példa

Tegyük fel, hogy dobozos tejet árulsz. Egy doboz tej ára 100 Ft. A te költséged, mindent beleértve, tehát a tej, csomagolás, raktár, logisztika, marketing, stb… 50 Ft. Azaz, minden doboz eladott tej után a profitod 50 Ft. Átlagosan egy hónapban 100 doboz tejet adsz el, amivel havi 5000 Ft profitot termelsz.

 

Úgy döntesz, hogy árakciózol, hátha megnő a kereslet és hosszútávon jobban jársz. Leakciózod a tejedet 20%-al. Azaz a tej ára most 80 Ft. A költségeid ugyan úgy 50 Ft (feltével, hogy nem indítasz extra kampányt az akcióra), így a profitod dobozonként 30 Ft-ra esik vissza. Ezzel sikerül elérned, hogy a megnöveled a keresletet 20%-al, azaz ebben a hónapban 120 doboz tejet tudsz eladni. Így 3600 Ft profitod lesz a hó végén, de elcsábítottál 20 vásárlót a konkurenciától.

 

Mit tehetsz másként? Azt is mondhatod, hogy nem a tej árából engedsz 20%-ot, hanem megnöveled a mennyiséget, és nem 1L lesz a dobozban, hanem 1,2L. Azaz, adsz 20%-ot ajándékba a vásárlóknak. Nézzük most a matekot. A tej ára marad 100 Ft. A költségeid megnőnek 20%-al, hiszen plusz tejet teszel a dobozba, másik csomagolás kell, stb. Ha az eddigi 50 Ft költségeidet megnöveljük 20%-al, akkor 60 Ft-ra fognak emelkedni. Azaz a profitod minden egyes dobozon 40 Ft. Az akció hatására a kereslet megnő szintén 20%-al és eladsz 120 doboz tejet, így az összes profitod 4800 Ft. Majdnem annyi, mintha változatlan áron és kiszerelésben kínáltad volna. Gyakorlatilag 200 Ft (dobozonként 1,6 Ft) profitról mondtál le azért, hogy elcsábíts a konkurenciától 20 vásárlót. 

Az élet majd eldönti...

Nyilván az élet sokszor más számokat produkál. Nem biztos, hogy sikerül 20%-al nagyobb keresletet generálnod azzal, hogy 20%-al többet adsz. Nagyon függ a termékektől, a piactól, versenytársaktól, stb…

 

De az a napnál is világosabban látszik, hogy azt, amit eddig a marketingesek mondanak az árakcióról, azaz, hogy a legrosszabb, amit tehetsz a bizniszeddel, azt most egy matekkal is sikerült alátámasztani, azaz még egy érv a mellett, hogy mielőtt árakciót csinálnál, gondold végig, hogy nincs-e egy jobb megoldás, ami hosszútávon, pénzügyileg is kifizetődőbb.

Összegzés

Van, hogy van helye az árakciónak, biztos tudok olyan esetet is mondani, ahol matematikailag és mindenhogy az árakciónál nincs jobb megoldás. Ám az esetek nagyobb részében jobban fogsz járni egy másfajta megoldással, ez biztos.

 

Íme egy cikk Wolf Gáboréktól, hogy milyen egyéb alternatíváid vannak, ha nem akarsz árakciózni, érdemes elolvasnod. Nem muszáj csak abban gondolkodnod, hogy többet adsz, vagy nagyobb kiszerelést. A matek igaz lesz akkor is, hogy csomagban árulsz dolgokat, vagy egyet fizet, kettőt vihet akciót használsz.

 

Amit én tanácsolok, hogy légy kreatív, tegyél mellé matekot, ha tudsz és mérd vissza az eredményeidet, így biztosan te fogsz kikerülni győztesen a nagy versenyből! Sok sikert!

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg azokkal az ismerőseiddel is, akiknek szintén hasznos lehet!