Mi leszünk a te versenyelőnyöd
a konkurenciáddal szemben
Megszámolni nem tudnám, hányan írtak már arról, hogy hogyan kell kulcsszókutatást csinálni. Ez a cikk azonban picit más lesz, legalábbis remélem. Olyan módszereket fogok mutatni, amik nem megszokottak, mégis eredményesek.
A klasszikus iskola (mindegy, hogy SEO, vagy Google Ads), azt mondja, hogy
Van, aki még ennyire sem viszi túlzásba. Pedig a téma igen fontos. Nem azért, mert esetleg nem feded le a kereséseid nagy részét, hanem sokkal inkább azért, mert elveszted a kontrollt. A Google Ads nagy előnye a hatalmas kontroll. Szinte mindent irányíthatsz. És sokszor ez fogja a versenyelőnyödet jelenteni a konkurenciával szemben. Így hát érdemes minden lehetséges kulcsszavadat a lehető legnagyobb kontroll mellett irányítanod.
Félre ne érts, nem azt mondom, hogy a fenti módszerek nem jók, vagy nem működnek, sőt! Mi is használjuk ezen eszközöket és folyamatokat. Inkább csak azt mondom, ha jobb akarsz lenni, előnyre szeretnél szert tenni, akkor mást is kell csinálnod, mint amit mindenki más csinál. Ebben próbálok meg neked segíteni a következő sorokban, példákon keresztül!
Leírom neked azt a folyamatot, ahogyan én szoktan nekikezdeni egy új Google Ads kampány indulásánál a kulcsszókutatásnak. Nyilván van egy nulladik lépés, ahol azt határozom meg, hogy mire is szeretnék majd hirdetni. Ennek a módjáról ebben a cikkben olvashatsz: Google Ads Stratégia Webáruházaknak Alacsony Költségkerethez
Első lépés, mitán meghatároztuk, hogy mely termékre szeretnék hirdetést indítani, az az, hogy nyitok egy üres Excel-t és elkezdek ötletelni. Tegyük fel, hogy egy bútor webáruházam van, ahol most nagy divat lett az állítható magasságú asztalok, mivel sokan home office-ban dolgoznak. Sokat eladunk belőle, de szeretném megdobni az értékesítést Google Ads-en keresztül is.
Elkezdem hát leírni az Excelbe, hogy én hogyan keresnék ilyen termékekre a Google-ben.
"állítható asztal"
"állítható magasságú íróasztal"
"álló irodai asztal"
Nem sok, de majd alakul... Nézzük tovább!
Ha nem jut eszembe több ötlet, akkor előveszem a feni eszközöket. Én leginkább a keywordtool.io-t és a Google Ads kulcsszótervezőt kedvelem. Sok-sok perc bogarászással ezekben az eszközökben is lehet találni néhány jó ötletet. Pl.:
"uplift asztal"
Sajnos azonban sokkal több a rossz ötlet, mint a jó! Ennek viszont megvan a jó oldala is. Ugyanis ezeket a rossz ötelteket arra fogjuk tudni használni, hogy negatív kulcsszavakat gyártsunk belőlük! Ezeket is mind felírom, de ezen ötleteket az Excel egy másik oszlopába. Pl.:
"olcsó"
"készítése"
"házilag"
Ezek azért rossz ötletek, mert ezek az emberek, akik úgy keresnek, hogy "állítható íróasztal házilag", ők nem vásárolni szeretnének, hanem maguk megépíteni. Nyilván mi ebben nem tudunk nekik segíteni, de véletlenül se kattinsák majd le a drága hirdetéseinket. Szóval a hagyományos kulcsszókutató eszközök arra is nagyon jók, hogy negatív kulcsszóötleteket gyártsunk belőlük.
Na ez már egy igazi unortodox eszköz! Nem sokaknál láttam még megemlítve. Ugye a Google Search Console eszköze segít nekünk abban, hogy az organikus kattintásokhoz kapcsolódó adatokat szolgáltasson. Ugyan nem sok adatot nyerhetünk innen ki, de ami nekünk igazán érdekes azok megtalálhatóak. Ezek a konkrét keresési kifejezések és az azokhoz tartozó átlagos pozíciók, tehát hogy átlagban hányadik helyen jelennek meg a Google találati listájában. Nézzük hát végig a Search Console adatokat (lehet, hogy némi szűrésre szükségünk lesz) és keressünk ott releváns kifejezéseket. Még jobb, ha olyanokat találunk, amiknek az átlagos pozíciója nem a legjobb. Hiszen ezekre majd hirdetésekkel úgyis előre fogunk ugrani! Pl.:
"változtatható magasságú munkasztal"
Egyébként a Search Console-ban szintén találhatunk olyan kifejezéseket, amire fizetett hirdetéssel nem szeretnénk megjelenni. Ezeket is írjuk fel az Excelünkbe.
Ha vannak olyan DSA (Dynamic Search Ads) kampányaink, amik megjelennek a fenti termékre is, akkor ennek a keresési kifejezés riportjában, megfelelően szűrve szintén jó kulcsszóötletekre bukkanhatunk. Így találjuk az:
"emelhető asztal" kifejezést.
Van tehát egy alap kulcsszókészletünk Excel-ben, amit mi magunk, meg néhány eszköz segítségével gyűjtöttünk. Meg van mellé néhány olyan kifejezésünk, amit negatív kulcsszóként kívánunk majd használni. Így néz most ki az excelünk:
Ha a hagyományos módszert követnénk, akkor készen is lennénk, feltöltenénk ezen kulcsszavakat és indulhatna is a kampány. De mutatok egy jobb módszert, amivel több és jobb kulcsszavaink lesznek.
Ha megvizsgáljuk ezen kifejezéseket, akkor azt látjuk, hogy mind egy főnévből és egy melléknévből áll. Gyakorlatilag bármelyik melléknév bármelyik főnévvel összeegyeztethető és értelmes kifejezést fog alkotni.
Gyűjtsük tehát külön oszlopba a főneveinket és egy másik oszlopba a mellékneveinket. Valahogy így:
Az lesz most a feladatunk, hogy minden melléknévhez hozzátársítjuk az összes főnevet. Ehhez egy eszközt fogunk segítségülhívni. Itt találod: https://komarketing.com/resources/keyword-generator/
Az eszköz első oszlopába bemásoljuk a mellékneveket, a másodikba a főneveket és a "generate" gombra kattintva ő megcsinálja a feladatot. Hirtelen jóval több kulcsszavunk lett, mint amivel indultunk és mind értelmes. Ne féljünk attól, hogy nem láttuk ezeket így a kulcsszótervezőben, sőt még a keresési mennyiség is nagyon alacsony keresést mutat majd rá. Ha nem keresik így az emberek, akkor nem is fogják lekattintani, akkor pedig nem kell fizetnünk érte. Viszont nagyon gyorsan, nagyon nagy számú variánst legyártottunk és nemigen hibáztunk.
Még egy kis trükköt szeretnék itt megosztani. Amit most csináltunk azok is már long-tail kulcsszavaknak tekinthetőek, de tovább is tudjuk finomítani a dolgot, ha arra van szükségünk, mert nagy a verseny, több kontrollt szeretnénk, stb... Készítsünk egy harmadik oszlopot az Excelünkbe, ahová olyan kifejezéseket vegyünk fel, mint:
"rendelés"
"webshop"
"webáruház"
"vásárlás"
Ezen harmadik oszlop szavait pedig a generátor eszköz harmadik oszlopába másolva, nagyon releváns long-tail kulcsszavakat fogunk kapni. Pl.: "Állítható asztal rendelés". Aki erre keres, az biztosan mi a célcsoportunk és már a vásárlási döntés fázisában van.
Viszont vigyázzunk! Sokszor az a tapasztalat, hogy az ilyen hosszú kifejezésből gyártott kulcsszavakra alacsony lehet a keresési mennyiség. Ezt akkor fogjuk igazán látni, ha feltölttük őket a Google Ads-be. Ha így történne, akkor érdemes ezt a harmadik oszlopos lépést kihagyni és a kétoszlopossal próbálkozni!
A kulcsszavak generálásával megvagyunk. A következő feladat, hogy ezen kulcsszavak segítségével létrehozunk egy kampányt. Én azt javaslom, hogy SKAG kampánytipusban gondolkozzunk. Ha nem tudod mi az, itt elolvashatod: SKAG kampányok. Azért jó a SKAG metódus szerintem, mert így minden kulcsszóhoz egyedi hirdetésszöveged lesz, ami tartalmazni fogja magát a kulcsszót. Így releváns lesz a felhasználónak is, aki keres, illetve magas minőségi pontszámot fogsz kapni a Google-től, így olcsón fogsz tudni hirdetni. Ha nem tudod miért fontos a magas minőségi mutató, akkor olvasd el ezt a cikket: A mágikus minőségi mutató.
Ne feledkezz meg a negatív kulcsszavakról sem, amiket gyűjtöttünk. Ezeket kampány szinten érdemes hozzáadni az új kampányodhoz megbizonyosodva, hogy azok, akik hasonló kifejezésekre keresnek majd, azoknak nem fog megjelenni a hirdetésed!
Miután elindult a kampányod és fut már egy ideje, érdemes ránézned újra.
Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is, ha pedig segítségre van szükséges, ne habozz írni nekünk!
Mi leszünk a te versenyelőnyöd
a konkurenciáddal szemben