A mágikus Google Ads Minőségi Mutató - avagy így büntesd a konkurenciád!

Kezdő kép
  • Bartos Dávid 2020. July 28.

Van a Google Ads keresési kampányoknál egy mutató, amiről méltatlanul kevés szó esik, pedig ez az egyik alphája és omegája a Google hirdetéseknek. Befolyásolja, hogy mennyit fizetsz egy kattintásért, hol jelennek meg a hirdetéseid a találati oldalon, sőt még azt is, hogy a konkurenciád mennyit fizet egy kattintásért. Alább megmutatom, hogyan is működik a minőségi mutató.

 

Mi az a Minőségi Mutató?


A minőségi mutató egy a Google által meghatározott skála (1-10) és azt mutatja meg, hogy a kulcsszavaid illetve a hirdetéseid milyen minőségűek és mennyire relevánsak. A minőségi mutató kiszámítása kapcsán számos faktort figyelembe vesznek, de a a három legfontosabb:

 

  • Mennyire releváns a hirdetésed az adott kulcsszóra?
  • Mennyire releváns az oldalad, ahová irányítod a hirdetésedből az érdeklődőket, az adott kifejezésre?
  • Illetve a várható átkattintási arány

 

A Google ennek az értéknek a segítségével határozza meg azt, hogy az aukcióban ki mennyit fog fizetni kattintásonként és hányadik helyen fog a hirdetése megjelenni a SERP-en. Minél magasabbak a pontszámaid, annál olcsóbb lesz egy kattintás. De van egy a dologban. Minél jobbak a pontszámaid, annál több borsot tudsz majd törni a versenytársaid orra alá. Megmutatom, hogyan…

 

A hirdetési rangsor

Először is fontos megértened, hogy hogyan működik az aukció a Google rendszerében. Tegyük fel, hogy van öt hirdetőnk, akik ugyanarra a kulcsszóra hirdetnek, de különböző minőségi mutatóval és max. kattintásonkénti költségekkel (CPC) operálnak.

 

Hirdető Minőségi Mutató Max. CPC
     
Ádám 7 160 Ft
Balázs 3 200 Ft
Cecil 10 70 Ft
Dani 5 100 Ft
Emil 1 250 Ft


 

Most nézzük meg azt, hogy ennek alapján, mikor megtörténik egy keresés az adott kulcsszóra, akkor ki hányadik helyen is fog végezni a találati listán. Erre a Google egy egyszerű formulát használ, amit hirdetési rangsornak hívnak. Kiszámítása pedig: min. mutató x max. CPC

 

Így a rangsor a következőképpen alakul:

 

Hirdető Minőségi mutató Max. CPC Rangsor
       
Ádám 7 160 Ft = 1120
Balázs 3 200 Ft = 600
Cecil 10 70 Ft = 700
Dani 5 100 Ft = 500
Emil 1 250 Ft = 250

 

Ezen rangsor alaján kialakul a Google találati listája. Minél magasabb a kapott érték, annál előrébb fog az illető elhelyezkedni. Az fenti példa alapján ez így néz ki:

 

Helyezés Hirdető Minőségi mutató Max. CPC Rangsor
         
1. Ádám 7 160 Ft 1120
2. Cecil 10 70 Ft 700
3. Balázs 3 200 Ft 600
4. Dani 5 100 Ft 500
5. Emil 1 250 Ft 250

 

Jól látszik, hogy ugyan Balázs hajlandó lenne jóval többet fizetni egy kattintásért mint Cecil vagy Ádám, mégiscsak a harmadik helyre szorul alacsony minőségi mutatója miatt. Emil pedig mindenkinél többet fizetne, de kifejezetten gyenge minőségi mutatója miatt kiesik a versenyből.

 

Most vizsgáljuk azt meg, hogy ki mennyit is fog fizetni ténylegesen, ha a felhasználó lekattintja a hirdetését. Ezt úgy fogjuk megkapni, hogy az adott hirdető utáni hirdető rangsor értékét elosztjuk az adott hirdető minőségi mutatójával. Például ha a felhasználó Ádám hirdetésére kattint, akkor ebben az esetben Ádám kattintási költsége = Cecil rangor értéke / Ádám minőségi mutatója, azaz 700 / 7 = 100 Ft. Ha Cecil hirdetésére kattintanak, akkor Cecil költsége = Balázs rangsor / Cecil min. mutató, azaz 600 / 10 = 60 Ft.

 

Vegyük észre, hogy habár Ádám maximális kattintásonkénti költsége 160 Ft volt, mégis csak 100 Ft-ot fizet egy kattintásért és az első helyen van, köszönhetően viszonylag magas minőségi muatójának. Ugyanez igaz Ceilre, akinek max CPC-je 70 Ft, mégis csak 60 Ft-ot fizetne egy kattintásért.

 

A trükk, amivel bünteted a konkurenciád

Cecil elolvassa ezt a cikket és felismeri, hogy bizony előnyben van, mert a legjobb minőségi mutatóval rendelkezik. Elkezdi hát emelni max. CPC ajánlatát egészen 110 Ft-ig. Nézzük mi történik ilyenkor:

 

Helyezés Hirdető Min. mutató Max. CPC Rangsor
         
1. Ádám 7 160 Ft 1120
2. Cecil 10 110 Ft 1100
3. Balázs 3 200 Ft 600
4. Dani 5 100 Ft 500

 

Megváltozik rangsor értéke, de még mindig a második helyen foglal helyet. Mennyit fog ilyenkor Cecil fizetni egy kattintásért? Balázs rangsor / Cecil min. mutató = 600 / 10 = 60 Ft. Ugyan annyit mint az előbb! Hiába emelte majd duplájára a maximális kattintásonkénti költséget, mégsem fizet többet!

 

Na de mi történik ilyenkor Ádámmal? Cecil rangsor / Ádám min. mutató = 1100 / 7 = 157 Ft. Ádám kattintásonkénti költsége felemelkedett 100 Ft-ról 157 Ft-ra, míg Cecilé nem változott.  Csupán azzal, hogy Cecil érti a Google Ads működését, jó és releváns hirdetéseket készít a felhasználóknak, könnyedén büntetni tudja versenytársait!

 

Nem kell feltétlenül több pénzt költeni, hogy versenyelőnybe kerülj, csak okosabbnak és ravaszabbnak kell lenned! Ezért van az, hogy bárhányszor ránézek egy új Google Ads fiókra, szinte az első dolgom az, hogy a minőségi mutató-t vizsgálom meg. Az, hogy a legfontosabb kulcsszavaidra, amik a legtöbb keresést, konverziót gerenerálják, vagy épp a legtöbb költséget emésztik fel jó minőségi mutatókkal rendelkezz hosszútávon is életbevágó a vállalkozásod sikeresség szempontjából. Az én célom a legtöbb esetben az átlag 7-es mutató elérése. Ez a legtöbb esetben nem is jelent különösebben komoly kihívást.

 

Hogyan lehet jobb minőségi mutatód?

Az én tapasztalatom szerint a legtöbb esetben a hirdetések relevanciájával szokott a legtöbb probléma lenni, pedig ez az, amivel a leggyorsabban és a legkönnyebben lehet eredményt elérni.


Tipp #1

Egyszerűen a hirdetők túl lusták és nem összeillő kulcsszavakat pakolnak egy azon hirdetéscsoportba. Így aztán nehéz olyan hirdetés szövegeket írni, ami minden kulcsszóra alkalmas lesz. Nem beszélve az érkező oldalról.

Szóval az első számú tippem, hogy jobb minőségi mutatókkal rendelkezzen a fiókod, hogy nézd meg, mik a legfontosabb kulcsszavaid és struktúráld újra a kampányaidat.

 

  • Rendezd sorba a kulcsszavaidat, megjelenés, költség, kattintás, vagy konverziók szerint
  • Válaszd ki és jelöld meg a legfontosabb kulcsszavaidat
  • Rendezd őket téma szerint azonos hirdetéscsoportokba
  • Írj hozzájuk releváns és passzoló hirdetésszövegeket és adj meg releváns érkező oldalt

 

Mondok egy példát, hogy érthető legyen. A “thai masszázs” és a “thai masszázs árak”, habár nagyon hasonlóak, én biztos nem tenném azonos hirdetés csoportba őket. Gondolj csak bele, mi egy felhasználó érdeklődése, ha az elsőre és mi, ha a másodikra keres. Az elsőnél sokkal általánosabb információra kíváncsi, nem is biztos, hogy szolgáltatást keres. A másodiknál viszont már konkrét árakat szeretne összehasonlítani egymással. Egyszerüen máshol jár a vásárlóvá válás folyamatában és neked e szerint kell információt adnod számára. Hogy miért fontos erre külön figyelnünk, arról ebben a cikkben mesélek részletesen.

 

Tipp #2

Folyamatosan foglalkoznod kell a fiókoddal. Az online marketing és benne a fizetett hirdetések nem egy olyan terület sajnos, amit egyszer jó sok munkával, energiával megcsinál az ember, aztán az idők végezetéig majd jó lesz. Én heti pl heti, de van hogy napi rendszerességgel foglalkozom az ügyfeleim fiókjaival és sokszor azt érzem, hogy ez is kevés.

 

Összeírtam azért neked néhány dolgot, amire legalább havi egy-két alkalommal oda kellene figyelned. Ezek:

 

  • Kutass új kulcsszavak után. Erre az egyik legjobb lehetőséged a keresési kifejezések riport, a Google Search Console (az organikus találatok) és az én egyik kedvencem a keywordtool.io
  • Készíts és tesztelj új hirdetésszövegeket. Nézd meg, hogy melyik irány működik. Ebből sok információt leszűrhetsz!
  • Foglalkozz az érkező oldalaiddal. A Googleből nyert információk, sokat segíthetnek neked abban, hogy mind jobbá és jobbá tedd a honlapodat. E mellett persze egy kis marketingkutatás sem árt. Hogy hogyan tudsz alacsony költségből jó kutatást csinálni, arról itt olvashatsz.
  • Kizáró kulcsszavak. Az egyik legfontosabb terület és mégis méltatlanul kevés figyelmet kap. Itt szintén a keresési kifejezések riport lesz a segítségedre. Nézd végig, hogy a felhasználók milyen kifejezésekre kerestek, mikor lekattintották a hirdetéseidet és ha nem releváns, akkor vedd fel őket a kizáró kulcsszavak közé.

 

Légy jobb!

Mint látod, ez egy elég összetett folyamat és bizony sok dologra kell odafigyelni. A jó hír viszont, hogy nem kell millió forintokkal kampányokat futtatnod, hogy sikeres légy, vagy legyőzd a konkurenciádat. Egyszerűen csak ügyesebbnek és ravaszabbnak kell lenned náluk és ez szép lassan majd meg fogja hozni az eredményt.

 

Mint mindig, ha úgy érzed, hogy segítségre van szükséged, írj bátran! Ha pedig úgy gondolod, hogy ez egy hasznos írás volt és mások is tanulhatnának belőle, akkor kérlek oszd meg velük is!