5 stratégia, amivel jobb szövegeket írhatsz

Kezdő kép
  • Bartos Dávid 2021. February 04.

A hirdetésszöveg írás arra hivatott, hogy felkeltse a közönség érdeklődését és cselekvésre ösztönözze őket, de ahogy azt a tapasztaltabb szövegírók már tudják, ez nem is annyira egyszerű. Számos tényező befolyásolja, hogy az olvasó végül kattint-e és abból konverzió is születik-e. Ebből fakadóan van egy csomó szövegírási metódus is, amiben gondolkozhatsz, ha javítani szeretnél az eredményeiden.

 

Melyik stratégiát használd?

A különböző módszerek, különféle célok, tartalom típusok és írási stílusok esetében használhatóak hatásosan. Annak érdekében, hogy segítsek neked kiválasztani a számodra legmegfelelőbbet, összegyűjtöttem öt ilyen módszert szövegírásra és azt is leírom, hogy miért működnek.

 

Mitől lesz jó egy ilyen recept szövegíráshoz? A legjobb technika mindegyikében van néhány közös pont: könnyű őket megjegyezni és magas szinten elsajátítani, kezdő és tapasztalt szövegíróknak is segítenek, hogy hatékony hirdetésszöveget készítsenek. Nem is szaporítanám tovább a szót, nézzük meg, hogy melyek ezek.

 

Első stratégia: A 4C

A 4C az angol Clear, Concise, Compelling és Credible szavak rövidítése és ezen stratégia szerint a meggyőző szövegírásnak ez a négy jellemzője van. Magyarul ezek a következők:

 

Érthető (Clear): A hirdetésszövegednek mindenki számára érthetőnek kell lennie. Ezt elérheted úgy, hogy rövidebb szavakat vagy mondatokat használsz, esetleg vázlatpontokba szeded össze a mondanivalód, netán címsorokat használsz. Azonban az igazi érthetőség ott kezdődik, hogy megérted a közönséged működését és a céljaidat. Írtam erről bővebben, itt tudod elolvasni.

 

Tömör (Concise): Ezen nincs mit magyarázni. Az információt a lehető legtömörebben, legrövidebben  továbbítsd a felhasználók felé.

 

Meggyőző (Compelling): A szövegednek érdekesnek kell lennie a közönséged számára. Ezt úgy érheted el, hogy az olvasóra és a szükségleteire koncentrálsz. Arra, hogy miként oldd meg a problémáját.

 

Hiteles (Credible): Végezetül a szövegednek, hitelesnek is kell lennie. Tegyél közzé cikkeket és véleményeket olyanoktól, akik már megvásárolták a termékedet vagy szolgáltatásodat. Ezek a tartalomtípusok továbbra is képesek átadni a márkád fő üzenetét, miközben eloszlatják az olvasók szkepticizmusát.

 

Második Stratégia: Probléma, rábeszélés, megoldás

Létezik egy régebbi, de jól bevált módszer, miszerint az író felvet egy problémát, amivel az olvasó küzd, majd az érzelmeire hatva személyes sorokkal rábeszéli, hogy erre kellene egy megoldás, és végül fel is ajánlja a megoldást.

 

Ha ezt a stratégiát jól használod, akkor teljes mértékben elnyerheted az olvasó figyelmét és érdeklődését, majd amikor már szinte meghalnak a kíváncsiságtól, hogy mi lehet a megoldás, akkor végül felajánlod azt nekik… De nem akárhogy! Egy jól érthető, tömör, meggyőző és hiteles CTA (cselekvésre ösztönző szöveg) keretében. Ezáltal minőségi leadeket tudsz generálni.

 

Sokan esküsznek erre a módszerre, mert az a jó benne, hogy kezdők is könnyen és sikerrel alkalmazhatják és képes arra, hogy a felhasználók problémáit gyorsan hirdetésszöveggé alakítsa. A lényege, hogy az emberek fő problémáira összpontosíts. Támaszd alá ezeket a problémákat valós példákkal, fejtsd ki egy kicsit bővebben, majd ajánlj fel egy megoldást rá. Van azonban valami, amit érdemes tudnod erről a stratégiáról. Mivel a legtöbb hirdető már használja ezt a módszert, ezért megfigyelhető, hogy az emberek az utóbbi időben már hajlamosak kevésbé reagálni rá, mint régen. Olyasmi ez, mint a bannervakság.

 

Harmadik Stratégia: Híd, híd után

A különbség az előző és ezen módszer között, hogy utóbbi egy pozitív mondandóval nyit. Ráveszi az olvasót, hogy maga elé képzelje a legfőbb vágyait, és hogy miként érheti el őket a te segítségeddel. Ahhoz, hogy ezt a stratégiát sikeresen használni tudd, ismerned kell a közönséged szükségleteit és ezeket már az első sorban ki is kell emelned. Ezután olyan példákat hozol fel, amik bemutatják, hogy mások hogyan érték el a számukra ideális állapotot, és hogyan tudja az olvasó is megtenni.

 

Bizonyítsd az igazadat a kézzelfogható előnyök felsorolásával és végül fejezd be a szöveget egy ellenállhatatlan CTA-val. A „híd, híd után” egy jól működő formula, mert létrehoz egy kapcsolatot az író és az olvasó között, ami biztosítja, hogy a szöveg további részével már nagy eséllyel megnyerted az olvasót.

 

Miután létrehoztad a kapcsolatot, mutatnod kell nekik egy olyan megoldást, ami vonzó számukra. Építsd fel a „hidat” úgy, hogy megmutatod az olvasónak, hogy miként juthat el A pontból B pontba. Abban az esetben, ha végeztél ügyfél kutatást már a tartalom készítés előtt, akkor már a szöveged első pár sora is erősen megragadja az olvasó figyelmét. Ebben a cikkemben leírtam, hogyan tudsz nagyon olcsón jó kutatást végezni.

 

Negyedik Stratégia: Figyelem, érdeklődés, vágy, cselekvés (AIDA)

Csak úgy, mint az első stratégiánál, ez is egy angol rövidítésből áll. Az AIDA – Attention (figyelem), Interest (érdeklődés), Desire (vágy) és Action (cselekvés) az egyik legrégebbi formula a szövegíráshoz. Mint a korábbiak, ez is arra fókuszál, hogy meggyőző szöveggel megragadja az olvasó figyelmét; felkeltse az érdeklődését a kapcsolódó termék vagy szolgáltatás iránt; elérje, hogy az olvasó vágyjon a termékre vagy szolgáltatásra és végül rávegye, hogy cselekedjen.

 

Az egyik legjobb példa erre a módszerre az Apple óriáscég, ami szintén az AIDA-t használja a weboldalán, hogy rávegye a fogyasztókat, hogy csatlakozzanak – és kiterjesszék a jelenlétüket – annak termék-ökoszisztémájában.

 

apple hirdetésszöveg

 

Ötödik Stratégia: Storytelling

Noha önmagában ez egy kevésbé formális stratégia, mégis van relevanciája, mert ez egy olyan eszköz, amit az újságírók is használnak, amikor egy cikket írnak. Ha konkrét területre vagy kíváncsi, ahol a történetmesélés alkalmazható, akkor az email marketing pont ilyen.

 

Nagyon sok ember elismeri a történetmesélés erejét a szövegírásban, azonban mégis csak kevesen használják. Ez sokszor inkább csak utógondolatként születik meg a szövegírók fejében valahogy így: „ó majd a végén beszúrok egy kis történetet a szövegbe”. De ha a történetek olyan jól működnek, akkor miért ne használjuk őket alapból?

 

Fontos egyébként, hogy az általad használt történet tartalmazzon személyeket (karakter), konfliktusokat és megoldásokat. Már évezredek óta mesélünk történeteket egymásnak, ennek már hagyománya van, gyakorlatilag része az evolúciónak. Pontosan ezért annyira hatékony szövegírási technika a történetmesélés. Annak érdekében, hogy könnyebben megértsd, mire gondolok, konkretizálom a dolgot.

 

A szövegben, amit az érkezési oldaladon használsz, a karakter lehetne az ügyfél, a konfliktus lehetne a probléma, amivel szembenéz és a megoldás pedig lehetne a terméked. Fennállhat azonban egy másik verzió is, amikor a történet szólhat a cégről vagy személyről, aki el szeretné adni a termékét. Ebben a forgatókönyvben a karakter te magad vagy, a konfliktus az évekig tartó hosszú küzdelem és frusztráció, amin keresztül mentél és a megoldás, amikor rájöttél a helyes taktikára és minden összejött neked.

 

Ezt a stratégiát láthatod egy csomó sales-es weboldalon is, mert ez egy nagyon hatékony módja, hogy úgy helyezd magad az ügyfél elé, mint  megoldást a problémájára. Sokak szerint érdemes ezt a módszert egy lépéssel tovább fejleszteni és azt az elsőre elképzelhetetlennek tűnő célt elérni, hogy a történetben (vagyis annak segítségével) add el a termékeidet vagy a szolgáltatásodat.

 

Hozzá kell tenni, hogy ez nem mindenkinél fog működni, lesznek olyan vállalkozások, ahol nem ez lesz a megfelelő formula a sikerhez, azonban ha a sztori hangvétele megfelelően passzol a márkádhoz, akkor nagyon hatékony lehet.

 

Használd ezeket a stratégiákat, ha szükséges

Előfordulhat, hogy mint szövegíró nem mindig lesz szükséged ilyen stratégiákra, de nem baj, ha kibővíted a repertoárod néhánnyal. Az itt bemutatott módszerek különösen hasznosak lehetnek a kezdő szövegírók számára, akik szeretnék fejleszteni a stílusukat.

 

Ahogy egyre több tapasztalatot szerzel, észre fogod venni, hogy a hirdetésszöveged teljesen természetesen születik majd meg és összhangban áll néhány itt felsorolt módszerrel,  pusztán csak azért, mert az olvasó igényeire koncentrálsz és a javát szolgálod. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a stratégiák és rövidítések haszontalanok lennének. Nagyon is a segítségedre lehetnek, hogy elkezdj gyorsan, hatékony szövegeket írni. Ezért, ha hirtelen egy hirdetésszöveget kell megírnod vagy csak nem találod a megfelelő szavakat egy szöveghez, nézd át ezeket a módszereket, hogy ötletet gyűjthess belőlük.