Tartalommarketing 2020-ban

Bartos Dávid

2020-07-14 Marketing

Tartalommarketing 2020-ban

Az a korszak, amikor a hagyományos marketing eszközök elégnek bizonyultak, hogy elérjék a potenciális vásárlókat már véget ért. Nem azt mondom, hogy már egyáltalán nincs semmilyen hatásuk, de már nem annyi, mint korábban. Ezért vált annyira népszerűvé a tartalom marketing, amivel a vállalkozások manapság elérhetik a közönségüket.

 

Ezek a tartalmak segítséget nyújtanak a célközönség tagjainak, hogy tanulmányozhassák a termékeidet vagy szolgáltatásodat és, hogy azok miként kínálnak hatásos megoldást a problémáikra. Ezzel egyidőben növelheted a konverziók számát, a márkaismertséged és megnövelheted a bevételedet is. Mielőtt tovább mennénk, tisztázzuk, hogy mit is jelent a tartalom marketing!

 

A tartalom marketing gyakorlatilag a tartalmak tervezésének, létrehozásának, megosztásának és publikálásának folyamata, amivel a célközönségedet elérheted. Ahogy a fentebbi bekezdésben már taglaltam, ennek számos pozitív hatása van a vállalkozásokra nézve.

 

Miért fontos a tartalom marketing?

Mint azt már a bevezetőben említettem, az outbound marketing már korántsem annyira hatásos, a lead gyűjtésben vagy vásárlók szerzésében, mint régen. A marketing e formájának lényege, hogy mindenféle eszközön keresztül próbálod elérni a lehetséges vásárlókat, például hideg hívások, e-mailek, televíziós reklámok, plakátok. Sok ember azonban azt zaklatásként éli meg, ha 0-24-ben erőszakos reklámokkal találja szemben magát, amik mindig azt hirdetik, hogy „most vásárolj” vagy „tőlem vedd meg ezt vagy azt”. Itt jön képbe a tartalom marketing, ami áthidalja ezt a problémát.

 

Amellett, hogy az elérést növelheted vele, az alábbi pontokban foglaltakkal is segíti a vállakozásod:

 

- Információt szolgáltat a termékedről vagy szolgáltatásodról a potenciális vevőknek.

- Megnöveli a konverziók számát.

- Bizalmi kapcsolatot épít ki a vállalkozásod és a vásárlók között.

- Összekapcsol a közönségeddel és bemutatja, hogy a terméked vagy szolgáltatásod miként oldja meg a problémáikat.

- Közösségépítő ereje van, ami a márkádat építheti.

 

A továbbiakban nézzünk néhány példát a tartalom marketingre, ami alapján eldöntheted, hogy milyen tartalmat szeretnél gyártani a jövőbben.

 

Példák tartalom marketingre

Habár a tartalom marketing hasznos taktika lehet, hogy eljuss a közönségedhez, azért nem annyira egyszerű feladat kitalálni annak a kreatív és meggyőző formáját, hogy miként érd el és vedd rá a felhasználókat a vásárlásra.
De akkor mégis, hogyan lehetsz sikeres benne? Nézzük meg a tartalom marketing különböző típusait, melyekből mindegyiket egy példával is szemléltetek majd. Ezután már tudni fogod, hogy építsd be a tartalmat a vállalkozásod marketing tervébe.

 

Tartalom marketing a közösségi médiában

Világszerte már több mint 3,7 milliárd ember van jelen a közösségi média valamely felületén ezért érthető, ha rengeteg cég invesztál a tartalom marketingbe a közösségi médián keresztül. Számos különböző platform áll rendelkezésedre ahol sok féle képpen készíthetsz tartalmakat a közösségi médiában (például videó, képek, blog bejegyzés vagy sztorik formájában). Gyakorlatileg mindegyik platform rengeteg lehetőséget nyújt, hogy kapcsolatba lépj a közönségeddel.

 

A példa:

 

 

A fenti képen a „Lush Cosmetics” nevű vállalkozás instagram oldalát láthatod. Ez gyakorlatilag egy kiegészítésként szolgál az általuk használt tartalom marketingben, mivel már a képi világból is rá lehet jönni, hogy melyik cégről van szó.
A sikeresebb márkák mind kialakítanak egy mintát, ami alapján feltöltik a tartalmakat az adott platformra. Lehet, hogy egy képen mutatják a különböző színvariációkat, amikben a termékeik elérhető, vagy egy másikon azt, hogy hányféle képpen lehet őket használni. Segíthet, ha az oldalad (akár instagram, akár facebook vagy bármi más) élénk színekkel tarkított, boldogságot és kiegyensúlyozottságot sugároz. Persze csak akkor, ha ez összeegyeztethető a profiloddal.
A Lush Cosmetics ezt a taktikát választotta és bejött nekik.

 

Infografikai tartalom marketing

Az infografika az információt és adatokat egy sokkal érthetőbb grafikai formában jeleníti meg. Egyszerű szóhasználat, rövid kijelentések és letisztult képi világ jellemzi. Pontosan emiatt tudja hatásosan átadni a tartalmat a befogadó fél számára. Nagyon jól használható például komplexebb témák tárgyalásában, így a közönség minden tagja biztosan megérti majd az üzenetét.

 

A példa:

 

 

Az IBM pontosan egy ilyen infografikát készített, amikor elindították a felhő alapú piacterüket, ahol különböző informatikai programok vásárolhatunk. Ha megnézed az infografikát, láthatod a képi világon, hogy rendezett, a színválasztás megegyezik a vállalat által máskor is használttal és könnyen értelmezhető a szöveg. Nem csak azt mutatja be, hogy miként profitálhatnak belőle az ügyfeleik, de azt is, hogy miként érik el ezt a felhőt és hogyan kezdjék el használni.

 

Blog

A blog cikkek az egyik legerősebb eszközei a tartalom marketingnek, mivel nagy mennyiségű hasznos információt tudsz megosztani a célközönségeddel (legyen az ismeretterjesztő vagy a termékeddel kapcsolatos). A blogokkal az olvasókból vásárlókat generálhatsz, növelheted a márkaismertséged és egy bizalmi kapcsolatot is kialakíthatsz az ügyfelekkel. Promotálhatsz vele más blog tartalmakat, megoszthatod a közösségi médiában használt oldalaidat egy linken keresztül, bele tehetsz linkeket, amik a partnereid weboldalára mutatnak vagy írhatsz benne a termékpalettádról. Mindez csak attól függ, hogy a mi a célod.

 

A példa:

 

 

Az Expedia nevű oldal készített egy blogot az „odakint itt kezdődik” címmel, ami utazással kapcsolatos információkat oszt meg másokkal. Függetlenül attól, hogy mit keresel, a blog szinte mindenre kitér, legyen az szállásfoglalás, különleges desztinációk, vagy programok a világ körül. Gyakran posztolnak új blog cikkeket annak érdekében, hogy fenntartsák az emberek érdeklődését és minden cikkjükkel azt a célt szolgálják, hogy növeljék a márkaismertségüket és több ügyfelet szerezzenek. Ezt úgy érik el, hogy belinkelik a szolgáltatásaikat és olyan ügyfelekről írnak, akiknek már van pozitív tapasztalata a céggel kapcsolatban.

 

Podcast tartalom marketing

A podcast egy rádióadás szerű tartalom (lehet hang vagy videóanyag is), ami a feltöltést követően online érhető el és akár le is tölthető. Nem véletlenül lett roppant népszerű világszerte, így hazánkban is, hiszen nagyon kényelmesen lehet hozzáférni. Otthonról, de akár útközben is hallgathatod és élvezheted a tartalmat. A podcastok szintén márkaismertség növelésre alkalmasak leginkább és a személyes hangvétel miatt ezzel is erős bizalmi kapcsolatot lehet kialakítani a közönséggel. Emellett persze itt is tudod reklámozni a termékeidet vagy szolgáltatásodat.

 

A példa:

 

 

A Harward Business Review hetente tölt fel podcastokat HBR IdeaCast címmel, amikben az üzleti életben és menedzsmentben piacvezető cégek képviselői szerepelnek. Akár fel is iratkozhatsz, hogy folyamatosan hozzájuss az új tartalmakhoz, de akár ki is választhatsz egyet-egyet, amit meg szeretnél hallgatni. A HBR esetében a podcastoknak kiegészítő szerepük van, mivel alapvetően ők cikkeket írnak. Mindenesetre, ez is segít összekapcsolni őket a célközönségükkel, sőt növelheti is annak méretét és márkaismertséget építhetnek vele.

 

Videós tartalom marketing

A vásárlók több mint 50%-a mondja azt, hogy szeretne valamilyen videós tartalmat látni arról a márkáról, ami felkelti az érdeklődését. Ez hatalmas szám, ezért nem véletlen, hogy a videós tartalmak feltornázhatják a konverziók számát, javíthatják a ROI-t és szintén egy bizalmi kapcsolat kialakításában is segítenek. Megoszthatod őket a közösségi médiában, weboldalakon, vagy ha van, akkor a partnereid weboldalain.

 

A példa:

 

video-content-marketing-example

 

A Dollar Shave Club nevű cég (aki borotvákkal foglalkozik) videói futótűzként terjedtek az interneten, mert a tartalmuk szórakoztató és rendkívül megnyerő a marketingjük. Gyakorlatilag az online videós tartalmaik hozták meg nekik az áttörést és amióta a tartalom marketingnek ezen formáját alkalmazzák elképesztő méretű növekedést értek el cégen belül, a márka pedig rendkívül ismert lett.

 

Fizetett hirdetés, mint tartalom marketing

Mint ahogy azt már említettem a tartalom marketinggel nagyban meg lehet növelni az organikus forgalmat és ez a módszer évről évre egyre népszerűbb lesz. Azonban ez nem azt jelenti, hogy a fizetett hirdetésekre már nincs is szükség, vagy, hogy teljesen eredménytelenek lennének. A segítségükkel sokkal szélesebb közönséget érhetsz el és ott jelenhetsz meg, ahol csak szeretnél. A fizetett hirdetéseket egyébként számos módon létrehozhatod. Megoszthatod a közösségi médiában is, akár Google-ben, vagy display hirdetések formájában különböző weboldalakon.

 

A példa:

 

 

A Revolve – ruházati – cég például a közösségi médiában használ fizetett hirdetéseket, így például Facebookon is könnyen elérik a célközönségüket, miközben a felhasználók a hírfolyamban görgetnek. A hirdetések a termékeiket mutatják be és információt nyújtanak az ingyenes szállításról és visszaküldési feltételekről. Ezzel próbálják a a közönségüket a weboldalukra csábítani és elérni, hogy vásároljanak is valamit. Ezek voltak a különböző formái a tartalom marketingnek, de a következőkben nézzük meg, hogy miként tudod őket beépíteni a saját stratégiádba. A stratégia felépítésével biztosra mehetsz, hogy a saját tartalom marketinged kialakítására tett erőfeszítéseid hatásosak lesznek a konverzió növelésben és a célközönség elérésében.

 

Tartalom marketing stratégia

Állíts be intelligens célokat

Első lépésként intelligens célokat kell felállítanod, amik kimondottan a te vállalkozásodra jellemzőek. Ezek majd kiegészítik az szélesebb körű marketing stratégiádat. Az alábbiak közül bármelyiket kitűzheted célként:

 

- Erősítheted a márkaismertséged

- Felturbózhatod a bevételed

- Növelheted a konverziók számát

- Fejlesztheted a márkahűséget

- Megnövelheted az ügyfél aktivitást

- Kiépíthetsz egy bizalmi kapcsolatot az ügyfelekkel

- Próbálkozhatsz a stratégiai partnerek megnyerésével

 

Határozd meg a fő teljesítménymutatóidat, KPI-okat

A fő teljesítmény mutatók (KPI) olyan mérőszámok, amik alapján a valós teljesítményedet tudod mérni a kitűzött célhoz viszonyítva. Nézzük is meg, hogy az előző pontban felsorolt célokhoz miket érdemes nyomon követni.

 

- Márkaismertséghez: az oldalad forgalmát, feliratkozókat, követőket figyeld meg.

- Bevételhez: az oldalad forgalmát és a napi eladásokat.

- Konverziókhoz: a konverziós arányt, kosárelhagyási arányt, versenyképes árazás trendjeit és a szállítási arányt.

- Márkahűséghez: visszatérő vásárlókat, termékmegtekintéseket, kik promotálják a termékeidet és, hogy kik ajánlják azokat.

- Ügyfél aktivitáshoz: kedveléseket, megosztásokat, követéseket, hányszor említenek meg posztban vagy kommentben.

- Bizalmi kapcsolat kiépítéséhez: visszatérő vásárlókat, követőket, kik promotálják a termékeidet és, hogy kik említenek meg egy-egy hozzászólásban vagy bejegyzésben.

- Stratégiai partnerekkel való együttműködéshez: új kapcsolatokat, és bejegyzésben való megjelöléseket

 

Dönts a tartalom típusa alapján

Ahhoz, hogy a megfelelőt válaszd, muszáj ismerned a célközönségedet és a potenciális vásárlóidat. Tedd fel magadnak a következő kérdéseket velük kapcsolatban. Ez alapján már könnyebben fogsz tudni döntést hozni azokból a tartalmakból választva, amikről a cikk első felében írtam.

 

- Mit szeretnének tőled?

- Milyen kihívást szeretnének leküzdeni?

- Miért van szükségük a termékedre vagy szolgáltatásodra?

- Hogyan segíthetsz nekik, hogy elérjék a céljukat?

 

Válaszd ki a megfelelő csatornát

Ha a tartalom típusát már sikerült kiválasztanod, akkor a következő lépésben azt kell eldöntened, hogy melyik csatornán hirdesd. Némelyik elég egyértelmű, mint például a blog poszt, de vannak köztük olyanok, amiket alaposabban át kell gondolnod. A közösségi médián belül például több különböző platform létezik más-más sajátosságokkal (Facebook, Instagram, stb..).

 

Határozz meg egy költségkeretet

A költségkeret sok mindentől függ, ezért alaposan gondold át, hogy mennyit szánsz a stratégiádra. Gondold végig, hogy milyen tartalmat és melyik csatornákon szeretnél megosztani. Összegyűjtöttem neked néhány szempontot, ami segíthet abban, hogyan határozd meg a budget-t.

 

- Szükséged lesz valamilyen programra vagy technikai eszközre, ahol elkészítheted a tartalmad? (banner esetén, mondjuk Photosop, vagy fényképező gép a jó minőségű képekhez).

- Fel kell venned tartalomgyártásra alkalmazottat? (például szövegírót, vagy grafikust).

- Fizetned kell az elhelyezésért?

- Szükséged lesz hozzáférésre bizonyos eszközökhöz, hogy mérni tudd a tartalmad teljesítményét?

 

Hozd létre és arányosan oszd el a tartalmaidat

Ajánlott egy naptárat vezetned (akár a közösségi média felületén belül is), arról, hogy milyen sűrűséggel osztod meg a tartalmaidat. Fontos, hogy következetesen oszd el és a gyártsd, így a célközönséged konstans tudja fogyasztani azt. Ez ráadásul segít a csapatnak is, akik ezeken a tartalmakon dolgoznak, hogy mindig a legjobbat hozzák ki a munkából, hiszen arányosan szánhatnak rá időt.

 

Elemezd ki az eredményeket

A végére nem maradt más, mint, hogy kielemezd a teljesítményed és az eredményeidet. Ezek alapján fogsz tudni változtatásokat eszközölni a tartalom marketing startégiádon és még több embert elérni a közönségedből. Az intelligens célokon és a KPI-okon keresztül nézd meg, hogy milyen sikereket értél el. Megvalósítottad a céljaidat vagy netán mellé lőttél? Az egyik leggyakrabban használt eszköz, amivel könnyen analizálhatod tartalom marketing stratégiádat az a Google Analytics, de léteznek egyéb opciók is erre a feladatra:

 

Hubspot Marketing Analytics

Mention

SharedCount

Sprout Social

 

Vond be a közönséged a tartalom marketingbe

A tartalom marketing segít, hogy felturbózd a konverziók számát és minél több embert érj el a célközönségedből. Sok módja van annak, hogy tartalmak megosztásával növeld meg a bevételed vagy ismertesd meg a márkádat potenciális vásárlókkal, de első körben azt kell kiderítened, hogy a te vállalkozásod számára melyik fajta tartalom a legmegfelelőbb. Ezután már könnyebben fejlesztheted a tartalom marketing stratégiádat.
 


Hozzászólások

Még nincsenek hozzászólások. Miért nem te leszel az első?
Hozzászólás